Friday, November 17, 2006

Perjalanan Anak Rantau 2

Sambungan dari entry Perjalanan Anak Rantau 1

Pesawat terbang MAS yang aku naik sampai ke KLIA kira-kira jam 8.45 pagi. Connecting flight ke Kuantan lak pukul 4.40 petang... Adeih! Berkulatlah aku menunggu jawapnya... jadi ngan lenggang lengguk ala Mak Limah aku pun menapak le ke balai ketibaan. Dah le pesawat tu guna skybridge no. B8... jauh sungguh aku menapak. But I have all the time in the world! Destinasi pertama ialah kedai Airport Shoppe. Beli sokabar dan air... kat sini murah sikit berbanding beli kat kedai lain di sekitar KLIA. Then aku turun ke tingkat bawah... ke Food Garden untuk sarapan...


Wah... cantik gak Food Garden ni dihiasi ngan dekor Deeparaya... pelita bertingkat ni letaknya di pintu masuk. Kalau korang nak makan kat KLIA, aku cadangkan korang makan aje kat sini. Makanan takdelah mahal sangat (tapi standard rega airportlah...) berbanding ngan kafe kat tingkat atas sekali tu. Lagipun sini ada makanan melayu...


Cess.... warung roti canai tak bukak lagi... seingat aku dah 2-3 bulan dah tengah renovate. Aku suka makan roti bom kat sini... maka terpaksalah aku pusing ke warung lain. Akhirnya aku mengambil keputusan nak makan mee kari aje... wakakakak pepagi dah makan mee kari. Aku nengok ada kerang le... dah lama tak makan. Mee kari kerang tu reganya RM5 kalau tak silap. Dapat carik pot baik, terus aje aku sarapan sambil membaca paper The Star... Kat atas ni gambar The Baker... warung pertama kalau masuk Food Garden. Kat sebelah The Baker ni lah warung roti canai yang dah beberapa bulan tutup tu...

Lama gak aku abiskan masa membaca paper... apa lagi nak buat yek? Then aku nampak warung jual roti, The Baker... agaknya roti resepi Norway kot sebab ada bendera Norway. Jadik untuk menghilangkan boring, aku pun orderlah dua ketul ban... leh tahan gak sedapnya... rega pun leh tahan mahal... wakakakak


Sejam lebih gak aku lepak kat Food Garden ni... makan-makan dan minam-minam... Akhirnya masa untuk aku melepak kat tempat lain pulak. Jadi aku pun mengambil keputusan nak jenjalan kat tingkat atas sekali. Kat floor yang banyak counter check-in tu. Suasana taklah sibuk sangat. Sesambil window shopping tu aku pun mencuci mata menengok aweks-aweks yang mengancam yang bertaburan di situ wakakakak


Aku tertarik ngan satu pulau tumbuh-tumbuhan yang menjadi deskorasi di KLIA ni. Cantik sungguh buatannya. Ada water feature bagai... kalau aku ada duit, nak aku pasang satu benda alah ni dalam opis aku wakakak... Ni gambar 3 water features yang cantik tu...


Gambar ni aku rakam kat satu area yang biasanya dijadikan bazar Ramadan di KLIA. Nampaknya tahun ni aku tak sempat nak nengok bazar Ramadan di sini. Yang tinggal cumalah satu pentas kosong ngan banting ni aje...


Eskelator ni untuk mereka yang nak gi oversea dan naik penerbangan antarabangsa. Aku pernah guna sekali aje. Aku naik penerbangan Royal Brunei ke Bandar Seri Begawan arituh...


Ni pulak kolam sempena Deepavali arituh. Kolam ni letaknya di tingkat bawah... di area untuk mereka yang nak gi naik kapal terbang ke destinasi antarabangsa...


Puas berjalan keliling KLIA, aku pun pergilah ke pintu keselamatan untuk masuk ke balai berlepas... adalah 4-5 jam lagi nak bertolak tapi di balai berlepas leh pakai WiFi... sapa takmo guna kemudahan internet free kan? Kat sinilah pemeriksaan keselamatan dilakukan.


Korang yang selalu naik penerbangan domestik mesti perasan kedai cokelat ni kan?


Betapa rajinnya abang Bangla ni menolak troli... wakakakak

Bersambung lagi di coretan selanjutnya...

No comments: