Friday, November 17, 2006

Perjalanan Anak Rantau 1

Rasanya kowang masih ingat betapa sentapnya aku sebelum raya ari tuh... ada krisis sikit ngan famili aku di kampung sampaikan aku tergamak buat keputusan yang tak pernah aku buat sebelum ni iaitu takmo balik beraya... tapi anak mana yang tak sayu bila mendengar suara ibu yang kesedihan apabila anak sulungnya tak pulang berayakan? Jadi akhirnya aku mengalah dan aku mengambil keputusan untuk balik juga ke kampung. Itupun setelah 6 Syawal... inilah catatan perjalanan aku... catatan perjalanan anak rantau pulang ke desa untuk berhari raya...Arituh ari Ahad... flight aku kul 6.30 pagi dari Miri. Maknanya sebelum kul 6 pagi dah kena check-in kat lapangan terbang. Kul 5 aku dah ke lapangan naik teksi. Nak harapkan kengkawan, aku takmo kejutkan mereka pepagi buta tu. Naik teksi awal pagi ni kena caj RM25. Nasiblah... nak balik raya punya pasal. Kul 5.15 aku dah sampai ke lapangan terbang. Lapangan terbang dah buka, tapi kaunter check-in MAS dan kaunter pemeriksaan keselamatan tak bukak lagi. Sementara menunggu kaunter-kaunter tu bukak kul 5.30 pagi, aku pusing-pusing dalam lapangan terbang. Kedai-kedai pun tutup lagi...

Ni lah pemandangan dari dalam Lapangan Terbang Miri. Kosong aje takde orang wakakaka! Untuk pengetahuan korang, Lapangan Terbang Miri ni beroperasi sampai pukul 10 malam aje. Flight MAS ke KL jam 6.30 pagi ni adalah merupakan penerbangan yang pertama keluar dari lapangan terbang ni setiap hari.

Ni dari satu lagi angle... lapangan terbang ni fully aircondition... sesuailah sebab kalau siang hari kat Miri ni panas sangat. Awal-awal pagi lagi teksi dah menunggu kat lapangan terbang. Tak taulah nak ambik sapa sebab takde kapal terbang lagi yang mendarat kat sini pada subuh-subuh hari ni...

Waktu aku tengah beratur nak check-in ada beberapa orang makcik dan pakcik kertu keturunan Cina dah riuh-rendah menunggu nak check-in. Puak ni gi memana pun bising. Berborak cam duduk kat ruang tamu umah sendiri. Tapi lantak le... mulut dia orang. Lagipun aku takde kuasa nak menampal mulut makcik dan pakcik kertu ni pakai plaster wakakak! Masa ni pakcik-pakcik kertu tu duduk kat kerusi. Agaknya sakit lutut berdiri lama sangat. Makcik kertu tu ngan daringnya menjeling ke arah aku sambil menjaga beg. Aku ambik gambar ni pakai kamera enpon, jadi aku rasa dia tak sedar yang aku ambik gambar muka kerepotnya pagi tu wakakakak!

Sementara aku menanti nak masuk ke balai berlepas, aku duduk dulu kat luar balai berlepas di tingkat 1. Kat area ni ada dekorasi sempena hari raya. Kalau tak kosong ajelah... Satu tompokan pulau tumbuh-tumbuhan yang bagi aku dibuat ala kadar aje.. jangan tidak kata orang tu... wakakaka

Ni plak gambar dalam smoking lounge setelah aku masuk ke balai berlepas. Akulah makhluk pertama yang merokok kat situ pada pagi tuh... kagumnya aku sambil membakar peparu. Nampak tak rokok yang masih menyala tu? Aku le yang isap! Wakakaka!
Ni plak gambar rokok dalam posisi sendeng wakakakak!

Penerbangan aku ke Kuala Lumpur pagi tu separuh penuh. Banyak seat kosong. Aku abiskan ngan tido aje. Yang peliknya bila tiba time sarapan pagi dihidangkan, secara automatik aku bangun wakakakak

Aku sampai KLIA kul 8.45 pagi... nantikan coretan berikutnya...

1 comment:

Anonymous said...

aku ingat kau tak merokok...