Thursday, October 26, 2006

Aku ingin pulang...

Petronas memang diakui sentiasa mengeluarkan iklan-iklan perayaan yang bermesej. Dan pastinya ramai yang menunggu iklan-iklan raya dari konglomerat petroleum utama negara ini. Tahun ini nampaknya Petronas masih mengekalkan mesej kekeluargaan yang sama namun dengan nada yang lebih sayu. Berlatarbelakangkan lagu nyanyian Ebiet G. Ade, lagu 'Aku Ingin Pulang...' yang syahdu... kisah seorang ayah tua yang ingin pulang ke rumahnya kerana tiada ketenangan di rumah anak perempuannya sendiri, apatah lagi dengan menantu yang bagiku kurang hajar... cucu pulak hampeh... tapi bebudak buleh lagi dimaafkan... tatkala aku menaip entry ini, lagu tema tu berkumandang di speaker notebook aku setelah aku donlod lagu ni pagi tadi di Limewire. Aku dah ada upload kat Rapidshare, sesapa yang nak lagu ni leh donlod kat board MP3 di Kool...
Part yang sayu apabila si anak menyedari kesilapannya lalu menangis di peha si ayah tua... dan kemudian di fokus pula ke satu gambar raya yang mungkin diambil 10 tahun lampau, si anak dan si ayah ceria di dalam posisi yang sama... aku sayu gila... jauh beza kegembiraan kita sebagai anak di masa itu... aku harap aku tak akan jadi seperti anak perempuan ayah tua ini...
Dan inilah dia lirik penuh lagu yang melatari iklan ni... sungguh indah dan puitis... bila didengar dengan penuh khusyuk pastinya bisa buat hati kecilmu tersentuh...

AKU INGIN PULANG
(EBIET G. ADE)


Ke manapun aku pergi
Bayang-bayangmu mengejar
Bersembunyi di manapun
S'lalu engkau temukan
Aku merasa letih dan ingin sendiri

Ku tanya pada siapa

Tak ada yang menjawab
Sebab s'mua peristiwa
Hanya di rongga dada
Pergulatan yang panjang dalam kesunyian

Aku mencari jawaban di laut

Ku sadari langkah menyusuri pantai
Aku merasa mendengar suara
Menutupi jalan
Menghentikan petualangan

Du... du... du...

Ke manapun aku pergi
Selalu ku bawa-bawa
Perasaan yang bersalah datang menghantuiku
Masih mungkinkah pintumu kubuka
Dengan kunci yang pernah kupatahkan
Lihatlah aku terkapar dan luka
Dengarkanlah jeritan dari dalam jiwa

Aku ingin pulang...


U... hu...

Aku harus pulang...

U... hu...

Aku ingin pulang...

U... hu...

Aku harus pulang...

U... hu...

Aku harus pulang...

2 comments:

VAGG said...

cedey tau tgk iklan nih...tapi nak gak tgk tiap kali ada kat tv..

aku suka tgk pelakon yg jadik ayah tuh...dulu2 dia salu berlakon dlm drama masa aku kecik2 dulu...

papepon...menantu dia tuh memang hampess tauu...

vag said...

hargailah orang tersayang selagi dia masih ada..

semarah manapun...kecik ati camnepun ngan mak ayah kita..tahankan marah tu..diamkan jek...masa kita kecik dulu pon byk benda yg kita buat diorang marah..mungkin lebih teruk...cuma kita kadang2 lupa

buat ayahku..xde benda yang lebih berharga daripada saat2 kita ada bersama..sayang sangat2 kat ayah..semoga panjang umur dan sihat sentiasa...aminnn