Tuesday, October 17, 2006

Seketika di pasar Ramadan...

Jarang aku memasukkan entry bergambar yang sebenar. Balik-balik gambar atau imej yang aku ceduk dari internet wakakakak... bukankah entry di blog sepatutnya menunjukkan apa-apa yang benar di sekeliling kita? Okeylah... aku bawakan entry mengenai pasar Ramadan di tempat aku di penghujung bulan Ramadan yang mulia ini...Beginilah keadaan di pasar Ramadan yang terletak di kawasan letak kereta Stadium Tertutup Miri. Takdelah besar sangat... tapi kira okeylah sebab juadah yang disediakan bolehlah tahan. Huh? Korang perasan tak abang yang kat tengah tu? Alah yang pakai baju merah ngan lengan panjang putih tu... wakakaka mata kuyu kekununnya penat giler puasalah tu... wakakakak

Ni bahagian depan pasar malam... ada dua bahagian, dan dipisahkan oleh sebatang jalan. Hanya ada 4 deret gerai aje, dua di hadapan dan dua di belakang. Kereta tu bukan kereta aku... wakakakak yang aku hangenkan satu aje... golongan non-Muslim yang membeli juadah kat sini dengan selambanya melahap tak menyempat... especially golongan mata sepet. Aku takdelah racist tapi perangai dia orang ni bagi aku amatlah vavi tahap vavi hutan bertaring tu. Terliur aku nengok dia orang melahap air cendul... cessssss kalau ikutkan hati mau aje aku santet sesekor sampai tertunggeng kat pasar Ramadan tu jugak...

Ini pulak ialah bahagian belakang pasar Ramadan tu. Actually gerai-gerainya sama aje. Takdelah beza apa-apa pun. Tapi kalau aku gi pasar Ramadan ni mesti aku gi ke bahagian belakang dulu sebab kat sini ada gerai jual murtabak dan ayam percik yang best... hoh? Akak yang kat belah kanan tu sakan memborong juadah puasa... wakakakak
Gerai nasi lemak ni memang popular. Nak beli nasi lemak, kueyteow kuali besar dan ayam percik kena beratur. Aku kalau singgah memang carik ayam percik. Best wooo... sepaha RM4...Inilah ayam percik yang aku rasa best tu.... aku siap ratah aje untuk menikmati kelazatan yang maksima wakakakak

Inilah dia murtabak peberet aku. Tebal dan banyak isi. Ada murtabak daging dan murtabak ayam. Satu murtabak rega RM3. Tetiba aku tingat murtabak Kampung Mengkasar kat Pekan yang pawarut itu... 3 lapis baru RM4.50...

Ini pulak gerai air yang menawarkan air pelbagai kaler. Yang aku moskelkan itu ialah air kaler biru yang bagi aku sungguh mengancam tapi sampai sekarang aku tak tergamak nak membeli mahupun merasanya... wakakakak

Ini pulak ialah gerai yang jual Cendul Brunei Power... pergh!!! cendul dari Negara Brunei Darussalam tu!!! Mesti Sultan Hassanal Bolkiah dan Cik Puan Azrinaz Mazhar Hakim makan hari-hari buat berbuka puasa kat Istana Darul Iman. Aku pun belilah sebongkos... hoh? Rasa biasa-biasa aje... takdelah pawarut mana... nasib baik pakcik tak menang moto wakakakak

Aneka mee dan laksa Penang. Arituh aku beli laksa Penang... leh le walau kurang power. Ada gak mee kolok dan nasi lemak... laksam tu tak sedap... jangan beli! WakakakakAneka juadah yang nampak menggiurkan lagi menggoncang iman... rasanya Wallahua'lam... kowang perasan tak nasi lemak sini pakai plastik aje... bagus gak, nampak isinya... wakakakak


Dia orang kat sini sediakan makanan ikut kepala dia orang aje... ini adalah tauhu sumbat yang aku tak tergamak nak memakannya... aku rasa dia pakai kuah petis kot?Karipap pusing banyak dijual di sini... rangup kulitnya... intinya pulak ikut nasiblah... kena sedap, memang menjilat kaki... kena tak sedap, rasa nak memaki... wakakakakInilah apam balik paling morah aku jumpa... sekeping singgit. Aku tak beli pung... sebab nampak cam tak sedap aje. Member aku beli... wakakakak

Itulah catatan aku di pasar Ramadan...

No comments: