Wednesday, December 27, 2006

Akhirnya Dekat Di Hati

Lama dah aku menunggu TV9 dimasukkan sebagai salah satu saluran rangkaian di dalam Astro. Maklum ajelah di Sarawak ni, di sesetengah kawasan TV3 pun tak dapat... NTV7 dan 8TV apatah lagi... TV9 aku rasa tak ramai yang sedar kewujudannya sebagai antara salah sebuah stesen tv yang disiarkan secara percuma di Semenanjung Malaysia. Jadi bagi kami di sini, Astro sahajalah harapan untuk dapat menonton rangkaian yang dikatakan untuk masyarakat Melayu ni. Rancangan kartunnya pun diterjemahkan dalam Bahasa Melayu. Sesekali turun ke KL atau balik kampung, tergelak jugak aku melayan Spongebob Squarepants bercakap Melayu. Akhirnya pada pukul 12 tengah malam tadi, secara rasminya TV9 bersama Al Jazeera, BBC Entertainment dan sebuah saluran Mandarin dari Taiwan menyertai kelompok saluran di Astro. Aku pun tak pasti apa yang boleh aku harapkan dari TV9... banyak sangat pilihan saluran tv... tak abis tengok pun. Di Al Jazeera pula aku mengharapkan laporan berita yang lebih seimbang setelah sekian lama asyik melayan BBC World. Aku tak tengok CNN ataupun CNBC. Aku rasa beritanya tidak sebagus BBC World. Sekarang ni ada Al Jazeera pulak. Baguslah. As for BBC Entertainment, aku harap sitcom British yang selama ini ditayangkan di Star World dapat ditonton semula. Dan siri sains fiksyen 'Dr. No.' pun aku tunggu dengan sabar. Saluran Cina tu lantaklah... tak pernah pun aku tengok... sesekali ada jugak aku buka saluran berita CCTV International, melihat pembaca berita tv bercakap omputeh slang Cina wakakakak... Berbalik kepada tajuk entry kali ni, akhirnya dekat juga TV9 di hati ku....

No comments: