Friday, December 22, 2006

Aku Dan Kucen... Siri 1

Aku suker ngan kucen... suka memain dan membelai pewotnya especially yang muncit lepas melahap... tomey sangat. Aku suka mengusap lehernya... sampai terpejam mata kucen aku syok kena usap... masa kekecit dulu aku dan adik aku ada 2 ekor kucen... aku punya nama Mr. Black sebab dia itam. Adik aku punya kucen nama Comel sebab ia comel kaler putih. Lepas main ngan kucen, kami pulak yang bercakau cam kucen wakakakak... tetiba Mr. Black dan Comel ilang... tak tau ke mana dan aku sendiri sudah lupa bila dia ilang. Yang aku tau masa tu aku masih belum tadika... dah lama sangat dah kisah ni... tapi masa tu bebudak, kalau ilang tu apa leh buat kan? Jadi sebab takde kucen, maka kami berdua bercakau cam kucen hari-hari... then aku tak pernah ada kucen sendirik. Masa aku masuk sekolah menengah, tetiba makku bela sekor ibu kucen. Kami namakannya Cun Cun. Dia kaler putih dengan tompok hitam dan kuning di badannya... tiap kali aku balik ke rumah lepas sekolah aku mesti carik Cun Cun... aku rajin main ngan Cun Cun. Dia suker dibelai walaupun dah tahap ibu kucen. Manja pulak tu. Kalau aku panggil, mesti dia datang gesel-gesel kat kaki aku. Dan kalau aku duduk atas pangkin bawah pokok mangga di belakang umah waktu petang, mesti Cun Cun akan lepak atau duduk bermain di kakiku. Tapi mak tak bagi kucen masuk rumah. Jadi Cun Cun akan tidur dalam satu kotak kat depan rumah pada waktu malam. Cun Cun rajin tangkap tikus. Tapi dia tak makan. Pepagi dia letak bangkai tikus kat pintu dapur. Mungkin dia nak tunjukkan kepada mak hasil tangkapannya malam tadi. Mak bising gak sebab dia geli ngan tikus. Pasal Cun Cun ni ibu kucing, maka dia selalu bunting dan beranak. Sekali beranak 2-3 ekor tapi tak banyak yang survive. Anak Cun Cun sama ada mati atau kena makan dengan bapak kucen lain. Kesian Cun Cun.... takde waris nak menyambung bakanya... suatu hari di hujung minggu, aku tengok Cun Cun terbaring kat pintu dapur... dari pagi ke petang, dia baring aje. Apasal yek? Aku beri dia makan tetapi dia tak usik pun. Aku beritahu mak. Mak pun tercari-cari sesuatu... rupa-rupanya Cun Cun termakan racun tikus yang mak letak di terpi dapur. Aku tak pasti macamana Cun Cun boleh termakan racun tikus tu. Aku tau hayatnya sudah hampir ke penghujung. Malam tu aku letak kotak Cun Cun di tepi pintu dapur. Aku letakkan Cun Cun dalam kotak tu. Aku bancuh air susu dan letakkan nasi yang digaul dengan kepala ikan goreng. Esoknya Cun Cun sudah mati. Aku takdelah sampai menangis tapi aku rasa sedih. Takde lagi kucen yang akan menemani aku membaca novel di bawah pokok mangga di belakang umah. Cun Cun aku tanam di hujung pagar. Aku letakkan satu batu tanda. Mak aku marah... dia kata tak payahlah letak batu tanda. Aku kata nanti kalau mak tanam ubi, mak akan tercangkul kubur Cun Cun. Mak geleng kepala saja. Tak lama lepas tu ada sekor kucen baru warna cekelat tompok putih muncul di dapur... kami sudah ada kucen baru... namun Cun Cun tetap dalam kenangan. Chika tidak semanja Cun Cun... aku rindukan Cun Cun. Walau tidak secomel Bobot atau Cik Tot, dia setia menemaniku setiap petang di bawah pokok mangga. Dah lebih 14 tahun dah kisah ni... kubur Cun Cun pun rasanya dah jadik kebun ubi mak... tetapi sesekali teringat, aku sekadar senyum mengenangkan indahnya kisah masa bebudak dahulu... dan tetiba air mataku tergenang sayu...

No comments: