Friday, December 01, 2006

Kuantan... Nak Ujan..

Sejak balik dari kampung pas cuti raya arituh, entah camana aku rasa rindu giler babas kat hometown aku... maka rajinlah aku buat carian kat internet... dan hasilnya aku dapat banyak gambar-gambar mengenai Kuantan... dan yang ini menarik perhatian aku. Kalau tak silap aku gambar ni di ambil di Pantai Gelora... atau pun dekat pantai di area Kelab Golf Di Raja di Teluk Sisek. Gambar ni menunjukkan bandar Kuantan dari kejauhan yang diselubungi awan gelap tanda nak ujan. Gambar ni sering mengingatkan aku akan musim tengkujuh di Kuantan... musim di mana ujan turun tanpa henti 2-3 hari. Mak akan membebel sebab baju tak kering dan menyuruh kami jangan memakai pakaian sesedap rasa sebab pakaian lambat kering. Dalam umah dah jadik dobi ngan baju digantung di sana sini. Ubi rebus adalah antara hidangan feveret... mak akan suruh aku dan adik cabut ubi yang ditanam di sepanjang tepi pagar di belakang rumah. Mak akan buat sambal tumis ikan bilis dan menggoreng ikan masin. Kami akan duduk makan ubi rebus sambil mencecah dengan ikan masin atau sambal tumis sambil menengok tv. Kalau ribut petir, kami adik beradik akan duduk dendiam di tengah rumah. Ibu menghabiskan masa dengan menjahit. Hem.... musim tengkujuh akan sentiasa menyegarkan nostalgia waktu aku masih bebudak...

1 comment:

Misz HoNey said...

beshnye nengok laut tu..tenang sgh jiwaku yg tgh kusut masai neh..huhu

bro...jom pi jenjaln tepi pantai...smbil meghirup udara segar...jgn kentot tawwww...wakakaka