Friday, September 15, 2006

Dah nak masuk bulan puasa

Sedar tak sedar dah masuk bulan puasa pun... maknanya akan tiba satu bulan yang mana ada nampak kelainannya... bulan yang aku rasa bolehlah dikatakan ramai manusia berbuat kebaikan (kalau buat jahat pun main cover-cover baik punya...) Ada seminggu lagi sebelum bulan Syaaban menutup pintu untuk memberi laluan kepada bulan Ramadan. Kat opis aku, akak kerani ramai yang tengah bayar utang puasa tahun lepas. Kalau tak kena interest wooo!!! Aku tak tau kenapalah, tapi tiap kali bulan puasa, mood di pejabat akan berubah. Dari riuh rendah, menjadi diam aje. Kerja dibuat cam biasa, tetapi suasananya lebih tenteram. Kalaulah sepanjang tahun macam tu, takdelah aku rasa rimas atau serabut sangat dalam opis. Ini tidak, lintang pukang... dan efek bulan puasa ni bukan setakat pada yang beragama Islam, yang beragama lain pun sama. Walaupun tak puasa, mereka juga tidak seaktif bulan-bulan lain. Apa ke halnya kan? Agaknya menghormati kami yang berpuasa kot? Baguslah jugakkan? Itulah namanya toleransi. Staf yang tidak berpuasa akan makan di bilik pantry. Kalau tak tu, masing-masing akan open table kat meja memasing. Aku tak kisah... sebab aku ada opis aku sendiri... duniaku yang sunyi untuk aku berfantasi... tapi bulan puasa ni tak elok berfantasi sangat... kurang pahala puasa... baik aku baca Quran... hu hu hu hu

Baguslah kalau ko dah sedar Dam....

Hu hu hu hu hu...

No comments: