Friday, September 22, 2006

Petang ni tengok anak bulan...

Akhirnya masa yang ditunggu pun tiba gak... masa untuk jawatankuasa yang dilantik oleh kerajaan untuk berada di beberapa lokasi di seluruh negara untuk menengok anak bulan. Andainya anak bulan kelihatan malam ni, maka startlah kita semua berpuasa esok. Kalau tak ari minggu kita start posa. Pengumuman dari Penyimpan Mohor Besar Raja-Raja Melayu adalah saat paling ditunggu oleh semua orang suatu ketika dulu. Semua orang akan berkumpul depan tv atau mendengar melalui corong radio mengenai tarikh permulaan Ramadan. Aku sempat mengalami saat ini masa kekecik dulu. Di kampung arwah tokki aku, yang tiada kemudahan radio mahupun tv pada pertengahan tahun 80an dulu, orang kampung akan mendapat maklum mengenai tarikh permulaan puasa di masjid. Memandangkan aku masih kecil ketika itu, arwah tokki tidak benarkan aku ke masjid. Jadi kami akan menunggu sehingga tokki dan tok pulang dari masjid setelah selesai berjemaah solat Isyak. Bila dimaklumkan tarikh puasa pada keesokkan harinya, aku dan sepupu aku yang lain dan juga makcik kami akan duduk bercerita mengenai harapan kami mengenai raya yang akan disambut dalam tempoh 30 hari. Dan paling seronok (walaupun mengantuk) ialah apabila dikejutkan pada subuh hari untuk bersahur. Seingat aku masa tu aku baru berumur 7 atau 8 tahun. Telah dilatih berpuasa walaupun kerap juga aku yang yok (wakakakaka....) Sekarang ni pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar yang skripnya tidak berubah sejak dari dulu, hanyalah satu slot biasa di tv. Tiada lagi manisnya... tiada lagi satu harapan... ianya menjadi terlalu biasa... mungkin kedewasaan meragut kenikmatan yang aku alami suatu waktu dahulu.... hemmm... tetiba rasa syahdu pulak! Aku rasa puasa akan bermula pada hari minggu nanti. Esok masih ada sehari untuk makan minum di siang hari. Walau bagaimanapun, pengumuman oleh Penyimpan Mohor Besar akan tetap aku tunggu... sebagaimana yang sering aku lakukan sewaktu kecil dahulu...

Hoh? Siyes pulak budak ni hari ni... apasal?

Ada masa kita melawak... dan ada masa kita siyes...

No comments: