Saturday, September 23, 2006

Semayang terawih malam ni?

Satu bulan yang spesel di mana pada bulan ini sahaja, malam kita dipenuhi dengan semayang sunat terawih. Aku mengakulah yang aku ada malam pergi, ada malam aku tak pergi... maklumlah anak setan... namun semana mungkin tiada aral, aku akan cuba pergi ke surau atau masjid berhampiran untuk menunaikan sembahyang sunat ni. Tahun lepas aku selalu gi ngan member serumah, namun sejak pertengahan tahun ni aku dah tak tinggal di umah sewa, sebaliknya sewa bilik aje. Kalau nak ke masjid yang paling dekat... masjid kat tengah bandar le. InsyaAllah... malam pertama ni aku akan pergi. Mesti ramai giler orang kat masjid. Apatah lagi bebudak yang pastinya bukan nak gi semayang tapi nak bermain. Aku dapati perbuatan mereka ni amat mengganggu. Ibubapa yang bawa anak-anak ke masjid atau surau untuk solat terawih seharusnya memastikan anak-anak itu ikut sama solat... ini tidak. Dia orang tunggang tonggek semayang kat dalam, anak-anak terjerit pekik kat beranda. Mengganggu aje... chewwah... aku ni cam pak imam pulak.

Dan korang perasan tak? Malam di bulan puasa agak tenang dan tidak sehavoc malam malam di bukan bulan puasa... ketenangan itu aku perasan sejak dari dulu. Aman dan tenteram aje, sambil mengisap rokok di muka pintu umah aku lepak sejam dua lepas balik semayang... chewwah... lapor le... arinih last dapat makan lunch, baik aku gi makan dulu... hu hu hu hu

Aku pun lapar gak... hu hu hu hu

Sama arrrr..... hu hu hu hu

No comments: